Praktisk info om kørekort, teori og køreundervisning

Lovkrav for kørekort til bil

Alder
Du kan tidligst starte 3 måneder før du fylder 17.
Du kan tidligst gå til teoriprøve 1 måned før du fylder 17.
Du kan tidligst gå til køreprøve den dag du fylder 17.

Lægeattest

For at kunne tilmelde dig teoriprøven, skal du ved tilmeldingen aflevere en lægeattest. Lægeattesten må ved bestilling af teoriprøve ikke være mere end tre måneder gammel.

Lægeattesten samt kopi af sygesikringsbevis afleveres på køreskolen, sammen med prøvegebyr. For ikke danske statsborgere, afleveres tillige kopi af opholdstilladelse.

Lægeattest skal medfølge ved ansøgning om 1.gangs kørekort, erhvervskort samt ved udvidelse til stort kørekort.

Undervisningsforløbet

Selve uddannelsen starter med indledende teorilektioner omkring uddannelsens formål, krav, bilens teknik, køretøjers manøvreegenskaber m.m

Lektionsplanen skal følges af køreskolen. Køreskolen udarbejder sin egen uddannelsesplan, som skal afspejle lektionsplanen, som den er fastlagt af politiet.

Hver gang du har gennemført nogle lektioner, skriver vi under på det med dato og forbrugt tid. Mellem disse datoer må der som udgangspunkt højst være 3 måneder, hvis du vil undgå problemer. Der er så nogle undtagelser fra disse 3 måneder afhængig af hvor langt du er i undervisningsforløbet.

Glatbanekursus: Skal være gennemført inden du går til praktisk køreprøve.

Aflysninger og andet

Køretimer efter lovpakkens 16 lekt. betales direkte til din kørelærer!

Afbud til køretimer, skal ske senest hverdagen før, inden kl 12.00 til din kørelærer! Hvis du udebliver fra en køretime uden at have aflyst det forinden skal du betale for køretiden. Dette er for at sikre at der ikke er "huller" i kalenderen, når du skal booke tid hos kørelærere og for at eleverne har bedre muligheder for at få tider hos kørelæreren.

Køb af teoribog bør så vidt muligt ske på køreskolen, således at alle benytter den samme bog. Sørg for ordenligt fodtøj til køretimer. Træsko, sko uden hælekapper og sko med høje hæle frarådes.

Manøvrebane kursus og køreteknisk kursus aflyses senest 7 dage før.

Husk: Kørekortet på prøve de første 3 år!

Husk ansøgning + lektionsplan + gyldig pas til køreprøven!